Page 15 - untitled
P. 15

15
                                         cier van deze disciplines         Met name het leren modelleren en schematiseren wordt steeds  belangrijker. Reeds tijdens de opleiding, maar ook daarna, blijkt   cier heeft, zeker sinds de komst van personal   vertrouwen in de computer, de meest vreemde resultaten voor  waar worden aangezien. Dit moet worden voorkomen door de   cier te leren zorgvuldig te modelleren en
                      le Techniek (CiT) van de NLDA














                               Inhoudelijke kennis Technisch inhoudelijk worden in de civiele techniek van  oudsher de disciplines waterbouwkunde, utiliteitsbouwkunde,  verkeerskunde en gezondheidstechniek onderscheiden. Het is  vooral van belang dat de aspirant offi dusdanig ‘gereedschap’ wordt aangereikt, dat hij in staat is  om met een voldoende overzicht en gevoel voor de materie  inhoudelijk onderbouwde beslissingen op het technisch vlak te  nemen. Wagemans noemde in zijn intreerede aan de TU Delft  als bouwstenen voor het verkrijgen van inzicht:  1. ervaringskennis;  2. materiaalkunde;  3. mechanica; 4. modelleren en schematiseren;  5. de computer; 6. laborat















                                cieren te laten doorstromen. Om    cier in  te kunnen zetten, zou de sectie Civiele Techniek (CiT) een  gedegen civieltechnisch schakelprogramma kunnen opzetten.  Maar helaas kan CiT vanwege haar beperkte omvang op dit  moment slechts een beperkte rol spelen in hun specialistische  wetenschappelijke opleiding. En behalve capaciteit ontbreekt   (Bouwkundige) Constructietaken van de genist ligt dit geheel  anders. Omdat deze taken de hoofdmoot van de genie-inzet   cier in vele functies kennis van zaken  van de civiele techniek nodig heeft, is het essentieel dat  de militaire civieltechnische opleiding dusdanig is ingericht  dat twee k














                               door capabele onderoffi dergelijke specialisten tevens als all round genieoffi  er momenteel ook nog beleid. Voor de Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW) en   vormen en de genieoffi  gegarandeerd zijn: - de technisch inhoudelijke kennis van de offi - diens kennis van het bouwproces.  later nog genoeg in zijn carrière.  worden!















































                                                 Bouwen en veel leren  Naam: Hendrik Schraal  Leeftijd: 19  Rang: Kpl Eenheid: 104 Constrcie, 2e bm pel  Functie: Bouwmachinist Constructie gaat om bouwen aan de toekomst en veel leren. Van de onderlinge  binding tussen alle eenheden van de genie heb ik vrij weinig gemerkt. Je trekt  toch meer naar je eigen groep van de compagnie toe. Hoe groter de groep, hoe  minder binding en contact er onderling is. Contact leggen met andere pelotons  zul je dan ook niet zo gauw doen. Toch hebben genisten wel degelijk een  onderlinge connectie, het is de positie en het gevoel dat daar voor zorgt.   Traditie is een bindende factor















             Het Regiment is een eenheid  Naam: Rutger Pot  Eenheid: OTCGenie, OTE Pios, Dependance Noord  Functie: Instr BT alg Het Regiment Genietroepen is gestaafd op samenwerking, en het  gedachtegoed dat je deelt. Het wij-gevoel komt sterk naar voren als voor een  uitzending de RA aanwezig is. Dat voelt ook als erkenning. De tradities die erbij horen spreken me erg aan, het Mineurslied, de brandewijn;  dat maakt eenheid. Je voelt je een team en dat is belangrijk, omdat ieder mens  graag ergens bij hoort.   Als genist heb je een wereldbaan  Naam: Alfredo Leenderts  Eenheid: OTCGenie, OTE Saps, instr pel VV  Functie: instr VV  Het regiment betekent voor mij in











                      Rang: Sgt-1
                                                                                             Leeftijd: 46
                   Leeftijd: 35
                                                                                               Rang: Aooi


                                                                                                                                                                   34
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20